Menu
En ändringsanmälan till stiftelseregistret är en formell anmälan som görs för att uppdatera eller ändra uppgifter om en stiftelse i det officiella registret. Detta kan inkludera ändringar i styrelseledamöter, revisor, adress, firmatecknare, stadgar eller förvaltare. Ändringsanmälan görs vanligtvis via Länsstyrelsens e-tjänster och kräver att nödvändig dokumentation bifogas. Efter att ändringarna har registrerats, skickar Länsstyrelsen en bekräftelse. Det är viktigt att anmäla ändringar genast och att säkerställa att all information är korrekt och fullständig.
En ändringsanmälan behövs när det sker förändringar i stiftelsens uppgifter som är registrerade hos Länsstyrelsen. Exempel på sådana förändringar inkluderar:
För att göra en ändringsanmälan till stiftelseregistret, följer man vanligtvis dessa steg:
Efter att Länsstyrelsen har behandlat ändringsanmälan, skickar de en bekräftelse på att ändringarna har registrerats. Detta kan inkludera ett nytt registreringsbevis som bekräftar de uppdaterade uppgifterna.
Fyll i och skicka in blanketten ”Ändringsanmälan till stiftelseregistret” till Länsstyrelsen i det län där stiftelsen har sitt säte (se adress till Länsstyrelsen i olika län här).
Björn Karlsson
Stiftelsekonsult